Czy dieta wegetariańska jest dobra dla zdrowia?

Wegetarianizm to rodzaj diety, która zakłada wyeliminowanie z jadłospisu mięsa i wszystkich produktów pochodzenia zwierzęcego. Według badań, dobrze zbilansowana dieta wegetariańska jest dobra dla zdrowia, gdyż zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne, takie jak nadciśnienie tętnicze, otyłość, cukrzyca i choroby układu krążenia. Wiąże się to z faktem, że wegetarianizm eliminuje z diety tłuszcze zwierzęce. Warto jednak pamiętać, że produkty roślinne nie zawierają wszystkich niezbędnych witamin i minerałów, więc trzeba je dodatkowo dostarczać.

Dieta wegetariańska a białko

Największą wadą diety wegetariańskiej jest fakt, że dostarcza stosunkowo niewielką ilość białka, które dodatkowo jest mniej wartościowe niż białko zwierzęce. Aby zoptymalizować jego spożycie, w całodziennym jadłospisie powinno się znaleźć od 6 do 11 porcji produktów zbożowych, 3 – 5 porcji warzyw, 2 – 4 roślinne zamienniki mięsa, takie jak soja, fasola czy biała soczewica oraz 2 produkty nabiałowe lub jajka. Zbilansowana dieta wegetariańska nie powinna być jednak stosowana przez kobiety w ciąży i dzieci. Najlepiej jest stosować dietę pod kontrolą specjalisty od żywienia, który będzie monitorować poziom zbilansowania diety.

Wegetarianizm – witaminy i minerały

Kolejnym mankamentem wegetarianizmu jest niska przyswajalność składników mineralnych, przede wszystkim żelaza, wapnia i cynku. Z tego powodu wegetarianie są bardziej narażeni na niedokrwistość na tle niedoboru żelaza oraz osteomalację i osteoporozę. Takie niedobory można zniwelować poprzez odpowiednie zbilansowanie diety, a najbezpieczniejszą opcją będzie catering, który będzie zawierał posiłki odpowiednio dopasowane do indywidualnych potrzeb.

W diecie wegetariańskiej największym problemem jest niedobór witamin B12 i D, ponieważ nie występują one w ogóle w pokarmach roślinnych. W jadłospisie muszą się więc znaleźć zielone warzywa liściaste, strączkowe oraz pełnoziarniste pieczywo i przetwory zbożowe wzbogacone w witaminy i pierwiastki. Aby natomiast zapobiec niedoborom cynku, w diecie trzeba umieścić nasiona słonecznika lub dyni.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *